CHARAKTERYSTYKA
Jak reagować, kiedy zachowanie ucznia wobec nauczyciela można określić jako znieważenie, naruszenie nietykalności cielesnej albo groźby? Jak reagować, kiedy uczeń złamał prawo i możliwe jest podjęcie kroków prawnych – skierowanie sprawy na policję albo do sądu? Jak skorzystać z ochrony prawnej przysługującej nauczycielom? Jaki cel sobie postawić w takiej sytuacji? Jakie działania podjąć? Jak radzić sobie z emocjami, które w takiej sytuacji mogą się w nas rodzić?
Celem webinaru jest udzielenie praktycznej i konkretnej odpowiedzi na te pytania. Webinar ma pomóc w rozwoju sprawności dobrego i szybkiego reagowania w tego typu sytuacjach.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Podstawowe informacje na temat ochrony prawnej nauczyciela
2. Studium przypadków.
Podstawą pracy będzie studium przypadków. Składać się ono będzie z analizy i oceny kilku konkretnych historii opisujących znieważenie nauczyciela, naruszenie jego nietykalności cielesnej, groźby ze strony ucznia oraz wykorzystanie ochrony prawnej przez nauczyciela i szkołę.
Celem analizy będzie zrozumienie:
- uczniów (dlaczego tak się zachowali oraz jak odebrali wykorzystanie ochrony prawnej)
- świadków (jak odebrali tego typu zachowania oraz wykorzystanie przez nauczyciela ochrony prawnej)
- nauczyciela i dyrekcji szkoły (dlaczego tak, a nie inaczej wykorzystali ochronę prawną)
Celem oceny będzie wskazanie, co w wykorzystaniu ochrony prawnej było właściwe, a co było błędem – i dlaczego.
3. Analiza sporu o wykorzystanie ochrony prawnej nauczyciela
Celem analizy spornych stanowisk w tym sporze oraz argumentów za i przeciw będzie poszukiwanie optymalnych sposobów wykorzystania przez nauczyciela ochrony prawnej.
4. Wnioski.
Na podstawie przeanalizowanych i ocenionych przypadków oraz analizy sporu dotyczącego tej tematyki sformułowane zostaną wnioski ogólne: jak wykorzystywać ochronę prawną nauczyciela?