CHARAKTERYSTYKA
Standardowo opieramy naszą katechezę o podręczniki metodyczne, katechezy audio, wideo i coraz to nowsze zdobycze techniki. …Jezus opowiadał historie! Umiesz opowiadać?
PROGRAM
Wiadomości wstępne
-
Dlaczego „opowiadanie” w epoce „klikania” i obserwowania? Słowo Boże rodzi się ze słuchania. Czy Słowo się „przejadło”? Poznanie struktury opowiadań biblijnych.
Nieco szerzej:
-
Jak to dobrze i skutecznie funkcjonowało w Izraelu – tradycja hagady. Midrasz żydowski i polska rzeczywistość.
Czy współcześnie „ktoś” jeszcze słucha?
-
Język uproszczeń i „kluczy” (zanik narracji na „korzyść” zwrotów – pustych symboli). Esencja przekazu i brak treści.
Opowiadam
-
Cel opowiadania – być w historii i jej doświadczać. Nauczanie oparte na opowiadaniu: Co mówić i jak mówić? Zasady płynnego opowiadania – technika. „Jak się zdubluję z kolegami, to wybaczcie”. Jak „dobić” ciekawą historię? Ćwiczymy! Parę zasad „szkolnego aktorstwa” – głos, ruch, gest, pantomima.
Opowiadają
-
Koledzy, koleżanki, uczniowie opowiadają. „Ewangelia rodzicem pisana” – jak zmobilizować rodziców do czytania i opowiadania. Szkolny konkurs na najciekawszą opowieść (narracja, prace plastyczne na podstawie opowiadań).