Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Pomoce dydaktyczne w katechezie dla uczniów szkół podstawowych

CHARAKTERYSTYKA

Celem szkolenia jest możliwość wykonania pomocy dydaktycznych w formie czterech plansz:

  1. Plansza „Bóg w Trójcy Jedyny”
  2. Plansza „Główne prawdy wiary”
  3. Plansza „Wierzę w Boga”
  4. Plansza „Gra – Katechizm”

PLANSZA „BÓG W TRÓJCY JEDYNY”

CEL: Zapoznanie uczniów z symbolami Boga w Trójcy Jedynego.

Plansza w formie składanki ma tę cechę, że można ją „otwierać” wielokrotnie i manipulacja ta nie ma końca. Dodaje więc ekspresji rozmowie kierowanej prowadzonej przez katechetę z uczniami. Dzięki tej planszy, symbole Boga w Trójcy Świętej, znajdujące się w kościołach i w innych miejscach. będą zrozumiałe.

PLANSZA „GŁÓWNE PRAWDY WIARY ”

CEL: Nauczenie i zrozumienie głównych prawd wiary.

I tu można byłoby powtórzyć, że składanka ma tę cechę, która daje możliwość wielokrotnego jej „otwierania” i manipulacja ta nie ma końca. Składanka otwiera się na sześć płaszczyzn (zapewne zaskoczy Waszych uczniów taka możliwość złożenia planszy). Na każdej z nich jest jedna z prawd wiary i jej wyjaśnienie. Dzięki manipulacji elementami, znajdującymi się na planszy, możemy w sposób przejrzysty przybliżyć uczniom główne prawdy wiary.

PLANSZA „WIERZĘ W BOGA

CEL: Nauczenie, a także wyjaśnienie za pomocą obrazków znaczenia słów Składu Apostolskiego.

Plansza jest dwustronna. Z jednej strony mamy schematyczne przedstawienie Trójcy Świętej, z drugiej zaś znajduje się tekst Składu Apostolskiego i ilustrujące treść rysunki. Składanka jest w formie ciekawej harmonijki, co sprawia, że wygląda to efektownie i skupia wzrok uczniów, a także koncentruje ich uwagę na przekazywanych treściach.

PLANSZA „GRA – KATECHIZM”

CEL: Powtórzenie i sprawdzenie zrozumienia modlitw katechizmowych.

Plansza to gra, w czasie której grupy posiadające swój pionek i kostkę przesuwają się o kolejne pola. Każde pole jest w innym kolorze. Kolorom tym przypisane są karty znajdujące się na planszy, a każdy kolor dotyczy innej modlitwy katechizmowej. Katecheta czyta pytanie i trzy możliwe odpowiedzi. Uczniowie wybierają według nich właściwą. Jeśli mają trudności, możemy dać im dwa, trzy koła ratunkowe (telefon do przyjaciela, publiczność, zmiana pytania). Poprzez zabawę uczniowie uczą się i powtarzają modlitwy katechizmowe.

PROGRAM

Prezentacja pomocy dydaktycznych do katechezy:

  1. Plansza „Bóg w Trójcy Jedyny”
  2. Plansza „Główne prawdy wiary”
  3. Plansza „Wierzę w Boga”
  4. Plansza „Gra – Katechizm”

Instrukcja wykonania tych plansz.

Zastosowanie tych plansz w katechezie.

Pomoce dydaktyczne w katechezie dla uczniów szkół podstawowych - e-kurs
  • ADRESAT

    Katecheci pracujący z uczniami szkół podstawowych i szkół specjalnych

  • KORZYŚCI UCZESTNIKA

    Katecheta przy pomocy materiałów i filmików będzie mógł wykonać cztery plansze, które posłużą jako pomoc w wyjaśnieniu uczniom trudnych prawd wiary i pomogą zapamiętać przekazywane treści. Uatrakcyjnią katechezę i zaktywizują uczniów. Będzie to duże wsparcie dla katechety, zwłaszcza, że jest tak mało pomocy dydaktycznych w sprzedaży.

Prowadzący

Longina Cywińska

Teolog, wieloletnia katechetka, metodyk ds. religii w Archidiecezji Szczecińsko – Kamieńskiej.

Ikona do góry