CHARAKTERYSTYKA
Jak reagować, kiedy uczniowie dręczą innych uczniów? Jak reagować, kiedy zachowania agresywne wobec ofiary trwają dłuższy czas, kiedy między sprawcami agresji a jej ofiarą ma miejsce dysproporcja sił, kiedy obok agresji słownej pojawia się także agresja fizyczna? Jaki cel sobie postawić w takiej sytuacji? Co powiedzieć sprawcom dręczenia, jej ofiarom, świadkom? Jakie działania podjąć? Jak radzić sobie z emocjami, które w takiej sytuacji mogą się w nas rodzić?
Celem webinaru jest udzielenie praktycznej i konkretnej odpowiedzi na pytanie: jak reagować na dręczenie w grupie? Webinar ma być praktyczną pomocą w rozwoju sprawności dobrego i szybkiego reagowania w tego typu sytuacjach.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Studium przypadków.
Podstawą pracy będzie studium przypadków. Składać się ono będzie z analizy i oceny kilku konkretnych historii opisujących dręczenie w grupie i reakcję nauczyciela.
Celem analizy będzie zrozumienie:
- dręczycieli (dlaczego dręczyli innych oraz jak odebrali reakcję nauczyciela)
- ofiary (jak odebrały skierowane przeciw nim dręczenie oraz reakcję nauczyciela)
- świadków (jak uczniowie w klasie odebrali dręczenie oraz reakcję na nie nauczyciela)
- nauczyciela (dlaczego tak, a nie inaczej zareagował).
Celem oceny będzie wskazanie, co w reakcji nauczyciela było właściwe, a co było błędem – i dlaczego.
2. Wnioski.
Na podstawie porównania przeanalizowanych i ocenionych przypadków sformułowane zostaną wnioski ogólne: jak reagować na dręczenie w grupie?