Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Dręczenie w grupie. Jak reagować?

CHARAKTERYSTYKA

Jak reagować, kiedy uczniowie dręczą innych uczniów? Jak reagować, kiedy zachowania agresywne wobec ofiary trwają dłuższy czas, kiedy między sprawcami agresji a jej ofiarą ma miejsce dysproporcja sił, kiedy obok agresji słownej pojawia się także agresja fizyczna? Jaki cel sobie postawić w takiej sytuacji? Co powiedzieć sprawcom dręczenia, jej ofiarom, świadkom? Jakie działania podjąć? Jak radzić sobie z emocjami, które w takiej sytuacji mogą się w nas rodzić?

Celem webinaru jest udzielenie praktycznej i konkretnej odpowiedzi na pytanie: jak reagować na dręczenie w grupie? Webinar ma być praktyczną pomocą w rozwoju sprawności dobrego i szybkiego reagowania w tego typu sytuacjach.

PROGRAM SZKOLENIA

1. Studium przypadków.

Podstawą pracy będzie studium przypadków. Składać się ono będzie z analizy i oceny kilku konkretnych historii opisujących dręczenie w grupie i reakcję nauczyciela.

Celem analizy będzie zrozumienie:

  • dręczycieli (dlaczego dręczyli innych oraz jak odebrali reakcję nauczyciela)
  • ofiary (jak odebrały skierowane przeciw nim dręczenie oraz reakcję nauczyciela)
  • świadków (jak uczniowie w klasie odebrali dręczenie oraz reakcję na nie nauczyciela)
  • nauczyciela (dlaczego tak, a nie inaczej zareagował).

Celem oceny będzie wskazanie, co w reakcji nauczyciela było właściwe, a co było błędem – i dlaczego.

2. Wnioski.

Na podstawie porównania przeanalizowanych i ocenionych przypadków sformułowane zostaną wnioski ogólne: jak reagować na dręczenie w grupie?

  • ADRESAT

    Szkolenie jest adresowane do nauczycieli i wychowawców pracujących z dziećmi i młodzieżą oraz studentów pedagogiki oraz kierunków pokrewnych.

  • KORZYŚCI UCZESTNIKA

    Poznasz i przeanalizujesz konkretne przypadki reakcji na dręczenie w grupie

    Rozwiniesz umiejętność analizy i oceny reakcji wychowawczych w tego typu sytuacjach

    Poznasz, przeanalizujesz i ocenisz różne sposoby reagowania na dręczenie w grupie

    Sprecyzujesz swoje przekonania na temat dobrej reakcji wychowawczej w tego typu sytuacjach

    Będziesz mieć możliwość dzielenia się własnymi doświadczeniami oraz poznania doświadczeń innych osób

    Poznasz model skutecznego reagowania na agresję słowną w grupie

Prowadzący

dr Zbigniew Barciński

Pedagog i teolog. Autor programów szkoleń warsztatowych i publikacji metodycznych.

Ikona do góry