CHARAKTERYSTYKA
Obserwacja dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym najlepiej przekonuje, jak bardzo ważny jest w tym wieku ruch. Dziecko rośnie i rozwija swą sprawność fizyczną w zakresie dużej i małej motoryki, a jego potrzeba aktywności sprawia, że trudno jest mu skupić uwagę na dłużej bądź usiedzieć w jednym miejscu. Dlatego warto wspomóc naszych podopiecznych i wykorzystać te naturalne potrzeby w procesie dydaktycznym. Aktywność ruchowa w nauczaniu religii nie musi ograniczać się do śpiewu z gestami, ale może być wielorako uwzględniana, stosownie do celów i treści konkretnych jednostek tematycznych.
Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny to także czas intensywnego rozwoju mowy – wzbogacania słownictwa, umiejętności wypowiedzi. Również w tym aspekcie katecheta może korelować swe działania z założeniami wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Liczne zabawy słowne mogą być nośnikiem treści religijnych, sposobem ich utrwalenia, jak również będą wspierać dziecko w zwracaniu się do Ojca, który jest w niebie.
PROGRAM
- Wprowadzenie teoretyczne nt. zabaw ruchowych i słownych (2 godz.).
- Przykłady zabaw ruchowych i słownych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej (2 godz.).
- Korelacja religii z wychowaniem przedszkolnym/edukacją wczesnoszkolną w nowej „Podstawie programowej katechezy…” (2 godz.).
- Możliwości zastosowania zabaw ruchowych na religii (2 godz.).
- Możliwości zastosowania zabaw słownych na religii (2 godz.).